Menu

Jak jeździć, by zminimalizować ryzyko awarii manualnej skrzyni biegów?

Większość z nas doskonale zdaje sobie sprawę, że zarówno multum pojazdów produkowanych na świecie posiada manualną skrzynię biegów. Jest to spowodowane faktem, że kierowcy pragną mieć pełną kontrolę nad prowadzonym autem, a więc między innymi samemu decydować, przy jakich obrotach oraz w którym momencie zwiększyć bieg lub go zredukować. Przekładnia automatyczna pozbawiłaby ich tej przyjemności, przez co jest ona o wiele rzadziej wybierana przez nabywców – zarówno doświadczonych, jak i początkujących.

Niemniej jednak, posiadacze skrzyń manualnych powinni także pamiętać o odpowiedniej kulturze jazdy, która to zapewni, że wyposażone w nią auto będzie im służyć przez możliwie najdłuższy okres. W ramach niniejszego artykułu przyjrzymy się podstawowym prawidłom efektywnej, a jednocześnie satysfakcjonującej jazdy.

Pamiętaj, że samochody nie mogą stać długo w miejscu

Mimo, że możemy sobie nie zdawać z tego sprawy, to pojazdy z ręczną skrzynią bardzo źle reagują na przedłużającą się jazdę w korku, kiedy to auto toczy się na pierwszym biegu przez długi okres, po którym następuje zmiana na bieg neutralny i powrót do kroku pierwszego. Brak relatywnie regularnej modyfikacji ułożenia poszczególnych przekładni sprawić może, że niektóre z nich zużyją się o wiele szybciej niż inne. W wielu przypadkach może to prowadzić do konieczności przeprowadzenia kosztownego remontu lub całkowitej wymiany nadmienionego kluczowego elementu samochodu.

Unikaj gwałtownych zmian

Podczas nauki jazdy zapewne niejednokrotnie upominano nas, że podczas długotrwałej jazdy nie należy ciągle trzymać nogi na sprzęgle. Nie tylko doprowadzić to może do bólu kończyny dolnej, co w rezultacie przełożyć się może na o wiele mniej komfortową jazdę autem, ale także – na przyspieszone zużywanie się poszczególnych komponentów skrzyni. Unikać powinniśmy także gwałtownych redukcji oraz wrzucania wyższych biegów. Największe spustoszenia mogą one uczynić w sytuacji, gdy sprzęgło nie zostanie dociśnięte do końca, natomiast poszczególne przekładnie zaczną o siebie szorować. Może to poskutkować ich deformacją lub pęknięciem, co z całą pewnością odczuje następnie nasz portfel po wizycie u mechanika.

Pamiętaj o silniku

Wystrzegać się powinniśmy również gwałtownego hamowania silnikiem (z wyjątkiem sytuacji bezsprzecznie tego wymagających), jako że o wiele lepszą praktyką jest powolne wytracanie prędkości, a co za tym idzie – redukowanie biegów stopniowo, dbając, aby w proces ten zaangażowana była każda z przekładni skrzyni biegów. Na nadmieniony komponent niekorzystnie działa także regularne transportowanie dużej ilości towarów, materiałów budowlanych, czy innych przedmiotów przy pomocy doczepionej do tylnej części pojazdu przyczepy. Pojazd musi wtedy pracować o wiele ciężej, a najbardziej tytaniczny wysiłek przypada wtedy w udziale silnikowi oraz podzespołowi będącego głównym tematem niniejszej publikacji.

mechanik

Nie na darmo zwykło się mówić, że jazda przy wykorzystaniu manualnej skrzyni biegów wymaga nie lada umiejętności oraz refleksu. Konieczne jest bowiem stałe dostosowywanie przełożenia do sytuacji panującej na drodze, jak również właściwe operowanie dźwignią zmiany biegów celem zapobieżenia poważnemu uszkodzeniu auta. Nie dziwi więc, dlaczego nieznacznie, jednak stale rosnący odsetek kierowców sięga po pojazdy z tak zwanym „automatem”. Mimo że nie dają one tak dużej frajdy z jazdy, to ich użytkowanie jest niemalże bezproblemowe, natomiast znaczna część opisywanych kwestii problematycznych w odniesieniu do nich po prostu nie występuje. Będąc dumnymi posiadaczami ręcznej skrzyni biegów, musimy z kolei nieco więcej myśleć podczas prowadzenia pojazdu, jednakże nagradzani jesteśmy za to stuprocentową kontrolą nad nim, niezależnie od warunków.

Jeśli potrzebujesz elementów, które pomogą Ci zadbać skrzynię biegów, wejdź na nocar.pl. U nas znajdziesz nie tylko najlepsze modele żarówek od renomowanych producentów. Służymy pomocą!

Categories:   Samochody i motoryzacja

Comments